"Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilapan) minyak" (Ar-Rahman: 37)





















Tawassul

Yaa sayyid as-Saadaat wa Nuur al-Mawjuudaat, yaa man huwaal-malja’u liman massahu dhaymun wa ghammun wa alam.Yaa Aqrab al-wasaa’ili ila-Allahi ta’aalaa wa yaa Aqwal mustanad, attawasalu ilaa janaabika-l-a‘zham bi-hadzihi-s-saadaati, wa ahlillaah, wa Ahli Baytika-l-Kiraam, li daf’i dhurrin laa yudfa’u illaa bi wasithatik, wa raf’i dhaymin laa yurfa’u illaa bi-dalaalatik, bi Sayyidii wa Mawlay, yaa Sayyidi, yaa Rasuulallaah:

(1) Nabi Muhammad ibn Abd Allah Salla Allahu ’alayhi wa alihi wa sallam
(2) Abu Bakr as-Siddiq radiya-l-Lahu ’anh
(3) Salman al-Farsi radiya-l-Lahu ’anh
(4) Qassim ibn Muhammad ibn Abu Bakr qaddasa-l-Lahu sirrah
(5) Ja’far as-Sadiq alayhi-s-salam
(6) Tayfur Abu Yazid al-Bistami radiya-l-Lahu ’anh
(7) Abul Hassan ’Ali al-Kharqani qaddasa-l-Lahu sirrah
(8) Abu ’Ali al-Farmadi qaddasa-l-Lahu sirrah
(9) Abu Ya’qub Yusuf al-Hamadani qaddasa-l-Lahu sirrah
(10) Abul Abbas al-Khidr alayhi-s-salam
(11) Abdul Khaliq al-Ghujdawani qaddasa-l-Lahu sirrah
(12) ’Arif ar-Riwakri qaddasa-l-Lahu sirrah
(13) Khwaja Mahmoud al-Anjir al-Faghnawi qaddasa-l-Lahu sirrah
(14) ’Ali ar-Ramitani qaddasa-l-Lahu sirrah
(15) Muhammad Baba as-Samasi qaddasa-l-Lahu sirrah
(16) as-Sayyid Amir Kulal qaddasa-l-Lahu sirrah
(17) Muhammad Bahaa’uddin Shah Naqshband qaddasa-l-Lahu sirrah
(18) ‘Ala’uddin al-Bukhari al-Attar qaddasa-l-Lahu sirrah
(19) Ya’quub al-Charkhi qaddasa-l-Lahu sirrah
(20) Ubaydullah al-Ahrar qaddasa-l-Lahu sirrah
(21) Muhammad az-Zahid qaddasa-l-Lahu sirrah
(22) Darwish Muhammad qaddasa-l-Lahu sirrah
(23) Muhammad Khwaja al-Amkanaki qaddasa-l-Lahu sirrah
(24) Muhammad al-Baqi bi-l-Lah qaddasa-l-Lahu sirrah
(25) Ahmad al-Faruqi as-Sirhindi qaddasa-l-Lahu sirrah
(26) Muhammad al-Ma’sum qaddasa-l-Lahu sirrah
(27) Muhammad Sayfuddin al-Faruqi al-Mujaddidi qaddasa-l-Lahu sirrah
(28) as-Sayyid Nur Muhammad al-Badawani qaddasa-l-Lahu sirrah
(29) Shamsuddin Habib Allah qaddasa-l-Lahu sirrah
(30) ‘Abdullah ad-Dahlawi qaddasa-l-Lahu sirrah
(31) Syekh Khalid al-Baghdadi qaddasa-l-Lahu sirrah
(32) Syekh Ismaa’il Muhammad ash-Shirwani qaddasa-l-Lahu sirrah
(33) Khas Muhammad Shirwani qaddasa-l-Lahu sirrah
(34) Syekh Muhammad Effendi al-Yaraghi qaddasa-l-Lahu sirrah
(35) Sayyid Jamaaluddiin al-Ghumuuqi al-Husayni qaddasa-l-Lahu sirrah
(36) Abuu Ahmad as-Sughuuri qaddasa-l-Lahu sirrah
(37) Abuu Muhammad al-Madanii qaddasa-l-Lahu sirrah
(38) Sayyidina Syekh Syarafuddin ad-Daghestani qaddasa-l-Lahu sirrah
(39) Sayyidina wa Mawlaana Sultan al-Awliya Sayyidi Syekh ‘Abd Allaah al-Fa’iz ad-Daghestani qaddasa-l-Lahu sirrah
(40) Sayyidina wa Mawlaana Sultan al-Awliya Sayyidi Syekh Muhammad Nazhim al-Haqqaani qaddasa-l-Lahu sirrah

Syahaamatu Fardaani
Yuusuf ash-Shiddiiq
‘Abdur Ra’uuf al-Yamaani
Imaamul ‘Arifin Amaanul Haqq
Lisaanul Mutakallimiin ‘Aunullaah as-Sakhaawii
Aarif at-Tayyaar al-Ma’ruuf bi-Mulhaan
Burhaanul Kuramaa’ Ghawtsul Anaam
Yaa Shaahibaz Zaman Sayyidanaa Mahdi Alaihis Salaam 
wa yaa Shahibal `Unshur Sayyidanaa Khidr Alaihis Salaam

Yaa Budalla
Yaa Nujaba
Yaa Nuqaba
Yaa Awtad
Yaa Akhyar
Yaa A’Immatal Arba’a
Yaa Malaaikatu fi samaawaati wal ardh
Yaa Awliya Allaah
Yaa Saadaat an-Naqsybandi

Rijaalallaah a’inunna bi’aunillaah waquunuu ‘awnallana bi-Llah, ahsa nahdha bi-fadhlillah .
Al-Faatihah













































Mawlana Shaykh Qabbani

www.nurmuhammad.com |

 As-Sayed Nurjan MirAhmadi

 

 

 
NEW info Kunjungan Syekh Hisyam Kabbani ke Indonesia

More Mawlana's Visitting











Durood / Salawat Shareef Collection

More...
Attach...
Audio...
Info...
Academy...
أفضل الصلوات على سيد السادات للنبهاني.doc.rar (Download Afdhal Al Shalawat ala Sayyid Al Saadah)
كنوز الاسرار فى الصلاة على النبي المختار وعلى آله الأبرار.rar (Download Kunuz Al Asror)
كيفية الوصول لرؤية سيدنا الرسول محمد صلى الله عليه وسلم (Download Kaifiyyah Al Wushul li ru'yah Al Rasul)
Download Dalail Khayrat in pdf





















C E R M I N * R A H S A * E L I N G * W A S P A D A

Kamis, 10 Juli 2008

sholawat ummi

Bismillaahirrohmaanirrohiim

* Allahumma sholli wasallim 'ala al nabiyy al ummiyy wa

aalihi *

--- Ya Allah limpahkanlah sholawat dan salam kepada Sang

Nabi Yang Ummi dan keluarganya

Source : Sayyeed Wiquar Ahmed ,India
http://mahbooballah.com

Keterangan :
Kekhususan sholawat ini adalah sholawat ini tidak menyebutkan nama nabi saw
tetapi menyertakan gelar nabi Al Ummi , gelar yang di dapat nabi saw
karena sebagaimana di ketahui nabi saw tidak mendapat pengetahuan akademis
sehingga beliau tidak bisa baca tulis.
Maka pengajaran - pengajaran yg di dapat nabi adalah wahyu dari Allah swt semata
tanpa unsur campur tangan sumber - sumber yang bersifat akademis (luar) dan hawa nafsu.
Meneladani sholawat ini adalah marilah kita menjadi ummi (buta baca tulis)
dalam artian dalam melakukan segala tindakan harus berdasarakan nurani
yang paling dalam sehingga hal - hal yang kita ketahui dan kita lakukan
semata- mata berdasarkan ilham yang merasuk ke dalam kalbu yang pastinya murni
berasal dari Nya , lepas dari keinginan ragawi dan nafsu.
ibaratnya 'weruh sak durunge winarah', 'pesating panah tanpa busur',
'tanpa rencana', 'tanpa runding','ilang papan tulis'.
Mengamalkan sholawat ini berarti berusaha menemukan kemurnian nurani disertai
cinta yang mendalam kepada sang Nabi ,bibit kehidupan, ciptaan awal di mana ciptaan2
lainnya berasal dari emanasinya. Sayyidul awwalin wal akhirin. Maksudnya secara non fisik
adalah lebih awal dari pada nabi2 lainnya secara fisik adalah nabi dan rasul
yang paling akhir. Tak ada nabi sesudahnya. Sedangkan pewarisnya adalah mursyid - mursyid
yang membawa 'nubuwwatnya' agar misi rahmat lil alamin berjalan kekal.
Sedangkan nabi saw sendiri sudah wafat (secara fisik) 14 tapi sebenarnya hidup
tapi terhijab dari orang-orang yang tidak mengenalnya. Maka hakekatnya belumlah mengenal Allah jika tidak mengenal sang nabi saw, Sayyidul awalin wa akhirin.
Sholawat ini juga dapat di amalkan untuk bertemu nabi saw dalam mimpi.
Bertemu nabi saw dalam mimpi berarti seperti bertemu nabi saw secara fisik
dan benar adanya karena tak ada kuasa setan untuk menyerupainya.
Kaifiiyatnya : DI baca 1000 x pada Jumat malam
Lebih lanjut mengenai maksud Ummi. telah dikatakan diatas bahwa pendapat umum bahwa
arti ummi adalah tidak tahu baca tulis, tetapi secara kaji lebih dalam
ada yang mengatakan bahwa ummi untuk gelar nabi disini artinya tempat letaknya segala sesuatu Berikut kisah seorang pencari (diambil dari http://humble-babysitter.blogspot.com/2009/03/maksud-gelaran-ummi-yang-sebenarnya.html) :
MAKSUD GELARAN UMMI YANG SEBENARNYA PADA DIRI NABI MUHAMMAD SAW…
Saya ingin membawa pelayar internet berfikir akan maksud ummi yang sebenarnya iaitu gelaran yang diberikan kepada
junjungan besar Nabi kita , Nabi Muhammad
SAW. Apa pendapat anda ? Apakah yang dimaksudkan dengan Ummi itu ? Sesetengah daripada kita beranggapan gelaran ummi
pada Rasulullah SAW itu bermaksud orang
yang tidak tahu menulis dan membaca. Benarkah gelaran ummi itu dimaksudkan dengan orang yang tidak tahu menulis dan
membaca ? Apa fikiran anda ?
Perkataan “tidak tahu” pada ayat tersebut sebenarnya telah merendahkan sifat kebijaksanan Rasulullah SAW. Sehinggan
orang kafir mempertikaikan kebijaksanaan
Nabi Muhammad SAW, Rasul yang amat kita kasihi. Orang kafir berpendapat, bahawa orang yang bijaksana mestilah tahu
menulis dan membaca kerana itu adalah cara
atau kaedah untuk mencari ilmu pengetahuan.
Saya ingin menceritakan satu kisah berkenaan dengan seorang ustaz yang sangat mencintai Rasulullah. Ustaz ini
mengambil PHD dan beliau yelah membuat kajian
tentang UMMI iaitu sifat yang ada pada Rasulullah SAW. Sejak kecil hingga dewasa, ustaz ini hanya mengetahui maksud
ummi pada Rasulullah itu sebagai orang
yang tidak tahu menulis dan membaca.
Beliau telah berjumpa dengan ramai professordan melawat banyak perpustakaan universiti di negara-negara Arab tetapi
jawapan yang ditemui tetap juga sama.
Beliau berasa sedih kerana sejak kecil beliau tidak berpuas hati dengan jawapan ini. Beliau sangat mencintai
Rasulullah dan tidak sanggup mendengar
penghinaan orang kafir terhadap junjungan besar Nabi kita.
Kunjungan terakhirnya ialah di Makkah Al- Munawwarah. Selepas bersolat dan berdoa di hadapan Ka’bah, beliau melihat
seorang tua senyum kepadanya. Ustaz ini
dating kepada orang tua itu dan berbual-bual. Akhirnya soalan terakhir yang dikemukakan oleh ustaz ini kepada orang
tua itu ialah ‘ apakah maksud ummi yang
ada pada Rasulullah SAW itu sebenarnya?’. Walaupun tidak yakin dengan jawapan yang akan diberikan oleh orang tua itu,
tetapi ustaz ini bertanya juga. Orang
tua itu tersenyum dan akhirnya menjawab….
“ Wahai anakku, UMMI itu sebenarnya berasal daripada perkataan Bahasa Arab lama yang membawa 2 maksud. Maksud yang
pertama ialah INDUK dan maksud yang kedua
ialah ORANG YANG TIDAK TAHU MENULIS DAN MEMBACA. Perkataan INDUK itu pula mendukung dua maksud juga iaitu yang pertama
IBU dan maksud yang kedua ialah TEMPAT
LETAKNYA SEGALA SESUATU. Sebenarnya ummi pada Nabi Muhammad SAW itu membawa maksud pengertian induk yang kedua iaitu ~
tempat letaknya segala sesuatu ~ dan bukannya orang yang tidak tahu menulis dan membaca. Wahai anakku, anda pun tahu segala ilmu pengetahuan yang berada di dunia ini terdapat di dalam kitab Al-Quran dan Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad
SAW untuk disebarkan kepada seluruh umat manusia. Ini bermaksud Rasulullah adalah tempat berkumpulnya segala ilmu
pengetahuan. Perlukah orang yang telah
mempunyai segala ilmu pengetahuan belajar menulis dan membaca, sedangkan menulis dan membaca hanyalah satu kaedah
untuk mencari ilmu pengetahuan.
Rasulullah tidak perlu kepada menulis dan membaca kerana Allah SWT sendiri melalui malaikat Jibril telah mengajar
Rasulullah SAWAI-Quran, kitab yang mengandungi segala ilmu ilmu dunia dan akhirat. Hanya orang biasa seperti kita yang patut tahu bagaimana hendak
menulis dan membaca kerana hanya dengan cara
itu kita dapat mencari ilmu. Jadi maksud ummi pada Rasulullah SAW yang anak cari selama ini bukanlah orang yang tidak
tahu menulis dan membaca tetapi
terdapat dalam maksud induk yang kedua iaitu “ TEMPAT LETAKNYA SEGALA ILMU PENGETAHUAN “. Nabi Muhammad SAW adalah
seorang Rasul Yang bersifat Bijaksana. ”
Selepas mendengar jawapan daripada orang tua itu, ustaz itu memeluk orang tua itu dan menangis sedih kerana
kejahilannya selama ini yang beranggapan bahawa
ummi pada Rasulullah itu bermaksud orang yang tidak tahu menulis dan membaca, sedangkan maksud ummi yang sebenar yang
ada pada diri Rasulullah itu adalah
lebih tinggi maksudnya. Ustaz itu menyesal, bertaubat dan sangat gembira kerana apa yang dicarinya selama ini telah
ditemui.
Melihatlah dengan pandangan mata hati…Wallahu a’lam.

berikut ini teknik dalam ritus tarekat naqsbandi yang mengenal 7 titik lathifah untuk lebih mendalami uraian di atas.
Lebih lanjut mengenai 7 titik ini dapat di lihat di http://www.nurmuhammad.com
yang di asuh oleh Sayyeed Nurjan . Teknik ini yang serupa ini dapat ditemukan
pada olah rasa para leluhur dinasti mataram islam yang di yakini mendapatkan teknik ini dari
Syeh Siti Jenar yang diduga memasukkan teknik tarekat ini pada unsur kejawen.
Perlu di ketahui murid murid syekh tadinya adalah penganut olah rasa dari budha syiwa.
Murid - murid ini mendapat pengajaran tasawuf falsafi (islam) dari syekh. Mereka menganggap
pelajaran yang diberikan syekh sebagai penyempurnaan teknik olah rasa di dalam budha syiwa.
Kembali ke 7 titik secara singkat adalah:
1. titik sedikit di bawah pusar (kullu jasad) /tantien
2. titik di bawah puting susu sebelah kiri (sirr)
3. titik diatas puting susu sebelah kiri (qalb)
4. titik di dahi (aql)/ajna
5. titik di atas puting susu sebelah kanan (ruh)
6. titik di atas puting susu sebelah kanan (khafa)
7. titik di tengah jantung (akhfa)
Dalam prakteknya ketika nafas dzikir sirr : yaa taruh
di tantien.
ketika menahan nafas maka akan membentuk lintasan dari
titik pertama ke titik tujuh sambil dzikir sirr ; allah
Setelah sampai pada titik ke tujuh lepas nafas dzikir sirr : huu. jadi siklus nafasnya ya - allah - hu.
sedangkan siklus lintasan dari kullu jasad ke akhfa.
hakiki dari maksud ke tujuh lintasan (menurut sebuah sumber) adalah : dari kullu jasad tersimpan semua kepentingan ragawi. Ketika terangkat dari sagala sumber ragawi maka akan
naik ke sirr(rahasia). Manakala qalb yang memuat hal2 yang bersifat emosi maka sirr itu akan mengisi qalb. Manakala segala keinginan (baik maupun buruk) ditiadakan maka akan naik ke aql. Ketika dominasi aql/cara kerja pikir di tiadakan maka akan turun elemen2 dari lintasan sebelumnya ke ruh (pancer) . Setelah ruh ini juga di tiadakan pengaruhnya (tiada lagi motivasi pribadi tinggi) maka akan turun ke khafa (hakikat). setelah khafa tersingkap maka semua
lintasan2 sebelumnya akan tunduk pada akhfa. di maqom akhfa inilah tejadinya musyahadah/menyaksikan (syahadat sejati).
Demikian semoga tulisan di atas bermanfaat.

astaghfirullah. alhamdulillah.
allahumma sholli ala muhammadin wa ali muhammadin wa sallim.
asyhadu an laa ilaaha illa allah, wa asyhadu anna

muhammadarrosululloh.

Al Fatiha

 Print Halaman Ini

1 Komentar:

Anonymous Anonim mengatakan...

Yang sulit adh meniadakan pikiran.bgm caranya dan bgm memasukan rasa ke qolb
mohon jawab ke ozoraputra@yahoo.com

11 April 2013 pukul 07.32  

Posting Komentar

<< Beranda